Lier, 15 maart 2025: Tijdens een opendeurdag maakte het Vrij Technisch Instituut (VTI) zijn nieuwe neem bekend. TINC+ staat voor techniek, innovatie, nijverheid en creativiteit, met een ‘plus’ voor alles wat er extra geboden wordt.
Nancy Pauwels en leerlingendirecteur Anneleen Broeckx heetten de genodigden welkom.
“Dit is een historisch moment voor ons onderwijslandschap. Het luidt een nieuw tijdperk in voor ons onderwijs, waarin toekomstgericht leren en samenwerking met de bedrijfswereld centraal staan.”
“Met de naamsverandering positioneren we ons als de STEAM-school van de toekomst, waarin Science, Technology, Engineering, Art & Mathematics de bouwstenen vormen voor innovatief en toekomstgericht onderwijs. Onze kernwaarden – creativiteit, samenwerking, vakoverschrijdend leren en innovatie – bereiden leerlingen optimaal voor op de snel veranderende arbeidsmarkt. We kunnen al meegeven dat het ‘+’-symbool in onze naam staat voor groei, positiviteit en de extra dimensie die wij onze leerlingen bieden.”
Project gericht wrken
“115 jaar geleden werd de eerste steen van het VTI gelegd. Ondertussen kent de school rijke geschiedenis en een lange traditie waar we trots mogen op zijn. Al meer dan vijf generaties zijn hier opgeleid tot technisch bekwame vakmensen. Maar het onderwijs staat voor heel wat uitdagingen. Denk aan diversiteit en inclusiviteit, maar ook aan de financiering, want technisch onderwijs is vaak duurder dan andere richtingen. Bovendien zien we de interesse ervoor afnemen. Toch blijven we investeren, omdat technische vaardigheden essentieel zijn voor onze samenleving. We gaan een nieuwe onderwijsmethodiek toepassen waarin projectgericht werken centraal staat. We gaan het VTI laten evolueren van een STEM school naar een STEAM school. De ‘A’ die we toevoegen staat voor Art. Die ‘A’ zal er voor zorgen dat er meer ruimte is voor creativiteit”, zegt Ilse Vandermot, afgevaardigd bestuurder KOBA regio Heist-op-den-Berg en Lier.
Vernieuwde missie
“Wij hebben dit nieuwe verhaal geschreven vanuit een duidelijke missie voor de toekomst. Wij willen onze school uniek opstellen in het onderwijslandschap. Met als kern het proces en leerling gericht werken, waar we duidelijk groeiprocessen willen kans geven bij ons zelf maar ook bij onze leerlingen. Wij willen luisteren naar leerlingen, luisteren naar leerkrachten, luisteren naar bedrijven, want we hebben elkaar allemaal nodig. In onze visie zijn een paar pijlers heel belangrijk. Vernieuwende lesmethodes, praktijk gerichte en vakoverschrijdende projecten, krachtige samenwerking met de bedrijfswereld, een moderne aangename leeromgeving en professioneel opgeleide leerkrachten zijn de pijlers van het toekomstige VTI”, verduidelijkt Kevin Francken projectbegeleider van de vernieuwde missie.
Synergie tussen school en bedrijf
Schepen voor onderwijs Ivo Andries beklemtoonde de kracht van de samenwerking tussen school en bedrijven. “Door bruggen te slaan tussen onderwijs en het bedrijfsleven, krijgen jongeren niet alleen de kans om de nieuwste technologieën te ontdekken, maar ook om deze in de praktijk toe te passen. Zo zorgen ze ervoor dat afgestudeerden perfect voorbereid zijn op de arbeidsmarkt en dat ondernemingen in Lier en omgeving kunnen rekenen op een bekwame, vakvaardige generatie die klaarstaat om bij te dragen aan de technische en economische uitdagingen van morgen.”
School koppelen aan bedrijf
Na de onthulling van de nieuwe naam hield Claudia De Moor nog een inspirerende uiteenzetting over het belang tussen de samenwerking tussen de scholen en de Lierse bedrijven. “Om dit te vergemakkelijken hebben wij de Jongeren Open Bedrijven dag georganiseerd. Dit jaar organiseren wij deze dag opnieuw samen met de stad Lier en een dertigtal Lierse bedrijven. De bedoeling is om 5 à 600 leerlingen in contact te brengen met de bedrijven, die altijd op zoek zijn naar gemotiveerde krachten.” Verder onderstreepte ze het belang van de STEM richting om nadien een geschikte job te vinden. Het koppelen van een bedrijf aan een school is een win-win situatie voor beide entiteiten.
(MSL/foto’s SDW-MSL)